تکنیک Upselling فروش گران تر یک کالا

این اصطلاح به معنی گران فروشی نیست اما می توان این واژه را جایگزین مناسبی برای آن فرض کرد، به این معنی که در زمان فروش یک محصول و درست وقتی که مشتری به اندازه کافی راضی شده است تا پول این محصول را پرداخت کند با یک پیشنهاد کمی گران تر محصول مشابهی را به او پیشنهاد دهید که کمی گران تر است. یعنی متقاعد کردن مشتری به اینکه مبلغ بالاتری برای کالای مشابه پرداخت کند یا حداقل اینکه کالایی مشابه به او بفروشید که سود بیشتری برای شما دارد.

اصطلاح دیگری Cross Selling هم هست، این یعنی شما مشتری خود را متقاعد کنید که با پرداخت مبلغ بیشتری محصول را با آپشن های بیشتر و یا تعداد بیشتری خریداری کند، برای سود دهی بیشتر اکثر فروشنده ها از هر دو تکنیک استفاده می کنند.

شباهت هر دو روش در سودآوری بیشتر است اما موضوع اینجاست که شما چه چیزی را پیشنهاد می کنید، اگر تعداد را بالا برده اید و یا کلا کیمیت در معامله حاکم است شما cross selling کرده اید، حتی ممکن است شما او را متقاعد کنید که به جای اشتراک یکماهه باشگاه ورزشی شما، پکیج سه ماهه را خریداری کند، یا اینکه برای خانواده خود نیز از همین سرویس از شما بخرد، ولی در upselling شما کالای مشابهی را با قیمت بالاتر به او فروخته اید، فرض کنید شما بر روی نوت بوک Acer سود بیشتری خواهید کرد، پس درست وقتی که او به دنبال Sony آمده است پیشنهاد خود را مطرح کنید حتی اگر برند اول ارزان تر باشد اما شاید شما سود بیشتری از فروش آن خواهید کرد. یا اینکه درست وقتی که سونی مدل x را پسندید به او مدل x2 را پیشنهاد دهید که کمی گران تر است و او پیش از این به دنبالش نبوده است پس جای مانور بیشتری در قیمت به شما خواهد داد.

در واقع یک پایه کلی که در بازار سنتی نیز به عنوان ضرب المثل همیشگی بیان شده است این بوده که سود در خرید است نه فروش، اگر شما جنسی را به مبلغ پایین تر خرید می کنید یعنی در زمان فروش سود بیشتری خواهید کرد.

Recommended Posts